Monday, October 17, 2011

RINDU !

ASSALAMUALAIKUM !

HYE KORANG !

ALHAMDULILLAH , bersyukur kehadrat ILAHI kerana dengan limpah kurnia dan rahmatNYA dan dengen keizinanNYA , saya MASIH lagi hidup dalam dunia ini dalam keadaan IMAN DAN ISLAM !

ALHAMDULILLAH :)

BAIKLAH ! hari ni saya nak BERKONGSI cerita mengenai KESERONOKKAN saya APABILA BERJUMPA dengan BLOG saya yang BERSTYLE lama :') OHH ! SANGAT TERUJA okeh ! -___-

baiklah , HARI ini , seseorang yang sangat2 saya KAGUMI dan saya SAYANGI serta saya KASIHI kerana ALLAH telah membuatkan saya GEMBIRA dengan PANGGILAN yang diterima ! :')


cuba korang TEKA
siapakah orangnya itu ? yelah , saya ni kan . BANYAK sangat2 cerita PASAL orang2 yang saya SAYANG jadinya , mestilah korang tak tau kan saya maksudkan siapa . yelah , mungki saya boleh maksudkan , KAK PIA , KAK IS , PYKA , NADHIRAH , ANISAH @ SAKINAH kan ? hihi , oklah ! saya TAKNAK buat korang asyik TERFIKIR je , saya pun bagitau lah ! :)

panggilan yang saya TERIMA tu daripada UKHTI MAWAR BERDURI !

siapakah dia ? hihi , NURSYAFIYAH BINTI MOHD KASSIM lah :) ya ALLAH , rindu sangat dekat dia ! terima kasih akak sebab call ana ! hurm , korang nak tau tak . kak pia ni , BUKAN jenis orang yang bila call ana , dia berbual kosong . TAK ! dia tak macam tu , korang nak tau tak ! SEMALAM , ana SEDIH sangat disebabkan beberapa 'insiden' yang TIDAK di ingini BERLAKU pada ana , jadi ana LUAHKAN perasaan pada kak pia . Jadinya , kak pia pun BAGI ana kata2 MOTIVASI dengan cara memberikan TERJEMAHAN daripada SURAH ALQASAS :

KAK PIA
bagi saya dua ayat . meh saya KONGSI dengan korang ! :)


ayat PERTAMA ,
وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاء مَدْيَنَ قَالَ عَسَى رَبِّي أَن يَهْدِيَنِي سَوَاء السَّبِيلِ

MAKSUDNYA : ''Dan setelah ia (meninggalkan Mesir dalam perjalanan) menuju ke negeri Madyan, berdoalah ia dengan berkata: "Mudah-mudahan Tuhanku menunjukkan jalan yang benar kepadaku,". ( 28:22)

*ayat yang saya HIGHLIGHTkan tu ialah ayat yang kak pia bagi PENEKANAN . doa nabi MUSA :)

ayat KEDUA,
وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

MAKSUDNYA : '' Dan apabila mereka mendengar perkataan yang sia-sia, mereka berpaling daripadanya sambil berkata: "Bagi kami amal kami dan bagi kamu pula amal kamu; selamat tinggalah kamu; kami tidak ingin berdamping dengan orang-orang yang jahil".

jadinya kak pia SARANkan ana doa2 ni supaya ana KUAT hadapi ujian2 ALLAH pada ana ,, i.ALLAH :)

DAN

kak pia juga , bagi CADANGAN macam mana nak menghafaz AL-quran ! saya MEMANG ada NIAT ke arah itu , cuma saya takut TAJWID saya blom cukup baik , saya takut , APA YANG saya HAFAL semuanya tonggang tebalik TAJWIDNYA . kemudian kak pia pun bagi SOLUSINYA :)

kak pia cakap ,

' adik , cuba adik hafal alquran dengan cara dengar BACAAN dalam MP3 , dengar bacaan daripada SYEIKH2 yang HEBAT . I.ALLAH lama2 adik boleh ! '

kak pia siap ceritakan lagi mengenai seorang budak yang dia ajar ngaji sebab gantikan mak dia
, lepas tu budak ni suara dia MERDU sangat2 , macam SYEIKH daripada mesir bacaan ngaji dia . TAPI yang peliknya budak ni , dia baca SEPARUH daripada SATU MUKA SURAT alquran tu , kak pia PELIK lah , yelah . budak lain , SEMUANYA baca 4 atau 5 muka surat , tapi budak ni cuma SEPARUH muka surat . tak sampai satu muka surat penuh pun . jadi , kak pia dengan penuh sangsi (hehe . jangan marah kak pia) dia pun tanya dengan mak dia .

kak pia : mak , kenapa budak ni baca separuh muka surat je ?

mak : ohh . budak tu , dia bukannya mengaji tapi dia menghafal . Dia tak reti baca quran .

ok ! moral of this story kan . korang perasan tak , BUDAK TU , event TAK PANDAI baca QURAN pun , dia BERUSAHA tau ! dia berusaha dengan cara , dia HAFAL melalui mp3 bacaan alquran daripada SYEIKH2 arab ! baguskan :)

nak CONTOHI budak ni lah ! :D

jom SAMA2 contohi budak ni !!! hihi ~ apa2 pun THANKS A LOT to NURSYAFIYAH BINTI MOHD KASSIM ,

atas ILMU yang diberikan ! sayang akak :')

MOGA BAGI MANFAAT YE KORANG !

ASSALAMUALAIKUM !

jumpa di lain POST ! :)




! dalam mencari REDHA ILAHI !

No comments:

Post a Comment