Monday, October 31, 2011

bangkit !


hye korang !
ape kabar semua ?
hope korang semua SIHAT dan sentiasa berada dalam
REDHA ALLAH selalu !
i.ALLAH , amin :)

Baiklah , i.ALLAH hari ni saya nak kongsikan cerita mengenai pengalaman belajar saya sewaktu di sekolah . Ramai adik2 di FACEBOOK baru saya mintak semangat and motivasi daripada saya . jujur saya nak cakap kat sini , saya takderlah SEHEBAT mana , namun , i.ALLAH kalau stakat nak berkongsi ILMU sedikit dengan adik2 , rasanya cukup kot :) i.ALLAH .

Secara jujur , kehidupan di zaman sekolah , pada mulanya saya rasa memang sangat menganggu saya ! saya rasa sangat sukar untuk berdepan dengan hari2 saya . saya rasa di zaman sekolah , saya merupakan pelajar yang paling malang dan paling kecundang ! saya dikelilingi dengan rakan2 yang bijak2 , saya rasa malu untuk bersama mereka , yelah ! apa yang mereka bincangkan biasanya diluar pengetahuan saya . saya tak bijak ! kadang2 ada je yang memerli , ada je guru2 yang pandang rendah kat saya , ibu ngan abah pulak sentiasa meletakkan harapan yang tinggi kepada saya yang kurang bijak ni , mereka menjadikan saya anak harapan mereka ! so , nampak tak tekanan kat situ ?kadang2 saya rasa , ALLAH tak adil dengan saya . saya merasakan ALLAH pilih kasih . kenapa saya cakap mcm tu ? sebabnya , ALLAH berikan kepandaian yang luar biasa kepada sahabat2 seperjuangan saya tapi TIDAK pada saya ! ALLAH berikan kepandaian yang berlipat kali ganda kepada lelaki apabila mereka menuntut ilmu ! tapi BUKAN PADA SAYA ! see? bukan ke ALLAH tu tak adil ! betul tak cakap saya ?

TAKK !! salah ! hakikatnya saya silap , sangat2 silap jika saya kata ALLAH tak adil ! bukankah ALLAH ada berfirman dalam kitab cintaNYA yang bermaksud ;

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (Surah Ar-Rad:11)


see ?! ALLAH tidak akan mengubah nasib suatu kaum kan ? tapi BERSEBAB ok . sebabnya ALLAH nak kita yang BERUSAHA mengubahnya sendiri , bukan hanya bergantung kepada DOA tanpa USAHA , bukan juga bergantung pada KELUHAN tanpa BERTINDAK . jangan ucapkan ISTILAH kalah dalam perjuangan SEBELUM berusaha MENGHADAPI jalan itu .

Bila saya baca ayat ni , saya TERUS tersentap ! apa yang saya lakukan selama ni ? hanya reti mengeluh je ?

'aahhh .. aku tak sepandai korang....! '

' elechh , korang baka pandai , baka aku tak pandai mana pun !'

'aku tak mampulah . benda ni susah sangat ! '

see ? NEGATIF kan ? sangat negatif .. asyik istilah 'TAK' je yang di gunakan . mana istilah

' kalau korang boleh , aku pun boleh !! ...'

maner korang CAMPAKKAN istilah tuh ? hurmm . korang tau tak , lepas je saya baca ayat cinta daripada kitab cintaNYA , saya MUHASABAH diri balik ! kemana HILANGNYA benda tu dalam dri saya ? saya selama ni asyik mengeluh je pada ALLAH , saya selama ni asyik menyalahkan TAKDIR je . tapi hakikatnya apa yang saya lakukan ? NOTHING ! saya berusaha tapi untuk SIAPA ? untuk cemerlang je . bukan untuk ALLAH . jadi , bila saya GAGAL saya rasa TENSION dan kecewa ! jadi apa yang saya lakukan ?

Saya jadikan RESULT kawan2 yang MARKAH mereka lebih kurang SAMA dengan saya . saya selalu BANDING kan dan saya berjanji pada diri sendri yang saya akan mengalahkan mereka . JUJUR saya cakap , saya BERUSAHA . setiap hari saya akan membaca buku yang saya memang BETUL2 lemah , saya akan sentiasa membawa buku itu di mana2 sahaja saya berada . tidak kiralah saya hendak ke kantin ke , ke musollah ke , ataupun kalau di rumah , sewaktu hendak menonton tv ke , sewaktu family ajak jalan ke . saya akan SENTIASA bawa buku tu di mana2 , lengkap dengan pen dan buku latihan . tidak kiralah buku untuk BERAT , saya akan bawanye juga . saya letakkan MISI dan VISI saya di depan BUKU tu . saya LETAK BESAU BESAU ! mulanya , bila kita TAK BIASA lakukan , mestylah kita akan RASA MALAS kan ? mcm saya jugak ! tapi , saya tak jadikan ianya ALASAN untuk saya jatuh lagi !

pada mulanya ia AGAK tak berhasil . kenapa saya cakap macam tu ? sebabnya RESULT saya tak berapa cemerlang , saya GAGAL lagi ? alahh !! tension ! di tambah TENSION pulak bila saya diperli sebab result saya tak sehebat seorang kawan yang hampir saya markah dengans saya . hanya beberapa orang sahabat dan teman rapat saya sahaja yang MEMBANGKITKAN semangat saya ! kemudian , guru saya pula memuji orang yang markahnye tinggi . saya MAKIN jatuh . ibu abah pula , erm . jangan ditanye sedihnya mereka dan marahnya mereka pada saya ! :(

saya TAK NAK PUTUS ASA !! saya nak cemerlang macam mereka jugak ! saya nak ! saya usahakan juga seperti sebelum ini , tapi dengan cara yang LUAR BIASA ! saya mula menghabiskan banyak masa saya yang hilang dengan BELAJAR ! BELAJAR ! dan BELAJAR ! banyakkan latihan dan TANGAN SAYA TAK PERNAH saya KOSONGKAN ! ade aje buku yang saya bawak ! tak kiralah rehat pertama , kedua atau waktu bila2 lah yang saya ada . keluar je daripada kelas MESTI ada buku ..

hari demi hari pun berlalu . ujian dan peperiksaan pun berlangsung . tapi , result tetap sama ! markah saya tak BAGUS lagi ! ya ALLAH , beratnya ujian yang KAU BERIKAN ini ya ALLAH :( , kenapa kau berikan UJIAN ni pada aku !! argghhh !! hampir putus asa ! tapi saya tak nak GIVE UP . saya TERUSKAN juga , saya buat macam biasa , tapi usaha BERGANDA2 lagi . saya banyakkan latihan ! membaca ! apa yang tak faham saya tanya ! hafal dan fahamkan fakta ! dan macam2 lagi . saya TERUS dan TERUSKAN usaha saya sehinggalah TIBANYA peperiksaan SPM ! saya gunakan sebaik mungkin masa saya . saya teruskan usaha saya ...

hari EXAM SPM dah berlalu . USAHA saya dah lakukan , jadinya TINGGAL DOA dan TAWAKAL je lah .. tunggu dan tunggu . akhirnya RESULT SPM keluar !! ALLAHUAKBAR ! ALLAHUAKBAR !! ALLAHUAKBAR !! saya BERSYUKUR sangat2 !! semuanya SUBJEK yang dulunya saya GAGAL , akhirnya dalam SPM , semua SUBJEK tu saya dapat LULUS dengan CEMERLANG sangat2 !! ALLAHUAKBAR !! saya menagis , walau tak sehebat mana . namun USAHA SAYA tak sia2 !! guru2 tersenyum bangga sebab saya MAMPU mendapat RESULT yang terbaik untuk subjek mereka , IBU BAPA saya bangga kerana saya tak rosakkan HARAPAN mereka , mereka bersyukur sehingga membuat pulut kuning (hehe . malu je . tapi tu lah hakikat ! ) , abang2 saya bangga dengan saya sehingga memberikan saya hadiah dan kawan2 saya gembira untuk saya ! akhirnya pandangan mereka pada saya yang dahulunya mungkin agak NEGATIF . akhirnya hilang ! bagi saya kata2 MEREKA yang menusuk kalbu yang memedihkan itulah SEMANGAT saya untuk berjuang ! hehe :)

ALHAMDULILLAH .
itulah KALIMAH saya selepas saya BERJAYA !
ALLAH ITU MAHA ADIL !
i.ALLAH ni cerita yang saya nak kongsikan .
moga adik kuat ye sayang !
bangkit ! jangan TERUSKAN tidurmu itu !

terima kasih sebab SUDI BACA !

jumpa di lain ENTRY !
i.ALLAH ,
ASSALAMUALAIKUM !!


! dalam mencari REDHA ILAHI !

4 comments:

  1. Assalamualaikum,sy suka baca entry ni..kuatkan semangat ye..in syaa Allah..awk pasti akan berjaya dlm setiap bdg yg awk ambil.amin ^___^

    ReplyDelete
  2. wa'alaikumsalam. alhamdulillah , sbb awk suka baca ^_^ amin, i.ALLAH sama-2 kita berjaya di dunia dan di akhirat ye :) AMIN :D

    ReplyDelete
  3. Bismillah...Alhamdulillah,trima kasih atas perkongsian..smoga terus bersemangat meneruskan perjuangan..:)
    Ingat baik-baik..
    Fikir baik-baik..
    Doa baik-baik..
    Insya'Allah,semua akan baik..:) <3 Allah ^_^

    ReplyDelete
  4. i.ALLAH . syukran akk sbb sudi ziarah blog ana . ^_^

    ReplyDelete