Friday, October 14, 2011

Mr AI ( I ) .

bismillah .

syukur kepada ILAHI , kerana dengan keizinanNYA , aku masih lagi HIDUP dalam dunia DIA dalam keadaan SIHAT dan masih diberikan DUA nikmat yang PALING AGUNG , yaitu . nikmat IMAN DAN ISLAM ! ALHAMDULILLAH . TERIMA KASIH ALLAH ! :D

ALLAH menjadi saksi perbualan saya dan MR.I saya SEMALAM . dan saya akan ingat TARIKH itu sampai bila . kerana di situlah bermulanya kesetiaan dia untuk mendengar SEMUA ucapan dakwah saya . kekaguman saya kepada MR.I saya mula hadir ! saya sanggat 'TERHARU' dan 'TERUJA' apabila dia MENERIMA apa yang saya cuba sampaikan pada dia . saya sayang dia ! <3

Perkara ini , bukanlah perkara yang MUDAH untuk berlaku , walaupun sudah menjadi kebiasaan untuk MR.I dan MR.Q mendengar ucapan 'tazkirah' saya namun kadangkala . mereka masih menganggapnya perkara yang remeh temeh ( tak berapa penting) . mungkin sudah BERBUIH mulut saya untuk TERUS dan TERUS memberikan tazkirah mereka , jika di ikutkan hati , mahu sahaja diri ini TERUS ' GIVE UP ' NAMUN , bila di fikirkan perasaan CINTA dan SAYANG saya kepada mereka . saya TAK AKAN PERNAH mengenal titik FULL STOP !

Perjumpaan saya dengan MR.I memang sudah sangat terbiasa di lihat oleh ibu bapa kami , kami selalu berbual bersama , minum bersama dan selalu juga berkongsi rahsia bersama . perasaan sayang dan cinta antara kami , i.ALLAH sentiasa bertambah hari demi hari . DAN semlam merupakan KLIMAKS cinta dan sayang saya kepada MR.I ! Apabila melihat MR.I menghampiri saya , saya tahu bahawa dia ingin 'melepak' dengan saya . Dan seperti biasa , saya akan MENERIMA kehadirannya dengan senang hati . saya membukakan pintu untuk dia masuk . Setibanya dia di dalam dan setelah dia merehatkan diri dia di kerusi , kami pun mula berbual . KEBETULAN pada waktu itu , di tanganku ada sebuah buku yang baru sahaja saya beli pada hari yang sama bersama seorang sahabat , kakak dan pemangkin semangatku iaitu kak is . buku yang bertajuk ' amalan 24 ham dalam kehidupan RASULULLAH S.A.W ' , buku ini saya beli kerana i.ALLAH saya ingin melakukan SEMUA amalan sunat yang di lakukan oleh baginda , dengan niat semoga setiap saat dan detik saya lalui tidaklah sia2 . Baiklah , untuk di jadikan cerita , saya TERUS menerus membaca buku itu tanpa memperdulikkan percakapan MR .I kepada saya .

Tiba-tiba , suasana terus diam , saya tidak tahu mengapa . dan di saat itu TIBA2 dengan kuasa ALLAH , saya terpaculkan hadis Rasulullah mengenai ..

'Sesiapa yang mengambil wuduk di rumahnya kemudian dia berjalan menuju ke salah satu rumah ALLAH untuk menunaikan solat fardu , SETIAP langkah kakinya akan di hapuskan satu disanya dan langkah yang lagi satu akan di angkat baginya satu darjat... '

(hadis riwayat muslim)


pada mulanya saya mengaggapkan dia tidak mendengar penjelasan saya . namun TANPA DIDUGA , kuasa ALLAH , dia terus menyatakan . YA ! akan saya buat besok (solat jumaat) . subahanallah ! saya snagat TERKEJUT dengan penerimaan dia . TANPA BERFIKIR panjang , saya TERUS MENERUSKAN ucapan dia . u know what masa tu yang saya fikirkan . 'selagi PELUANG depan mata , bukan senang nak tunggu seseorang dengan RELA hati mendengar tazkirah ' jadi , saya pun terus menerus memberikan tazkirah mengenai RASULULLAH !

tiba di satu part saya tiba2 ingin menunjukkan VID rasulullah menagis ! saya tak tahu kenapa tiba2 hati terdetik untuk menunjukkan itu , pada mulanya saya fikir dia tidak mahu menontinnya kerana vid itu agak panjang dan vid itu hanya perlu kita membacanya . jadi , saya tak yakin yang dia kan baca .. namun , kuasa ALLAH kan . tak dapat kita nak jangka ! ALLAHUAKBAR ! tak sangka dia membacanya !!! YA ALLAH bersyukurnya aku , lagi berbunga2 hati saya untuk menyayngi dan mencintai dia sepenuh hati ..

TIBA-TIBA , handset dia berdering . PERH ! spoil betul lah . mesti lepas ni dia tak akan baca lagi kan :( TAPI , bukan itu yang berlaku , malah SEBALIKNYA . dia berhentikan bunyi telefonnya dan MENERUSKAN bacaan !! ALLAHUAKBAR !

dan ALHAMDULILLAH , hari ni dia mesej saya , dia minta saya TAJUK vid tu untuk dia TERUS MENERUS hayati ! dan saya dengan SUKARELANYA memberikan vid itu kepadanya .... moga dia mampu berubah !

"Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk...." -Al Qashash 28:56


RENUNGKAN2 kisah antara aku dan MR.I :D
! dalam mencari REDHA ILAHI !

1 comment:

  1. MR.I yg sangat hendsome n baik hati :)

    psttt:yayang bnyk salah type antara huruf o & u !

    ReplyDelete