Thursday, October 20, 2011

hilang malu !

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM !

ASSALAMUALAIKUM !

HYE KORANG !

Hurm , biasnya saya akan letak mukadimah kan ? mukadimah yang saya bersyukur pada ILAHI tu ? ok , kalau sesiapa yang tak tau , boleh lah baca post2 saya yang sebelum ni . ok . KENAPA saya tak letak dh mulai sekarang ? sebabnya , post sebelum2 ni adalah untuk RENUNGAN bersama supaya kita kene SENTIASA BERSYUKUR dengan NIKMAT yang ALLAH berikan kepada kita . bukan saya tak letak mukadimah kat sini bermakna saya tak bersyukur . tapi biarlah hanya saya dan ALLAH sahaja yang tahu kebenarannya , harap korang semua TAK salah anggap ye ! thanks ! :)

Terlebih dahulu saya mahu membawa sebuah hadis sebagai muqadimah kepada artikel ini.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْإِيمَانُ بِضْعٌ وَسَبْعُونَ أَوْ بِضْعٌ وَسِتُّونَ شُعْبَةً فَأَفْضَلُهَا قَوْلُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَدْنَاهَا إِمَاطَةُ الْأَذَى عَنْ الطَّرِيقِ وَالْحَيَاءُ

شُعْبَةٌ مِنْ الْإِيمَانِ

Maksudnya : Daripada Abu Hurairah r.a telah berkata : Sanda Rasulullah s.a.w : Iman itu bercabang sebanyak 70 atau bercabang sebanyak 60 cabang, dan yang setinggi-tinggi iman itu adalab bersaksi/ berkata “tiada tuhan yang berhak disembah selain ALLAH” dan yang serandah-rendahnya adalah mengalihkan pekara yang mengganggu/menyakitkan perjalanan, dan malu itu daripada salah satu cabang Iman. (Hadis riwayat Muslim)


BAIKLAH , hari ini . waktu LUNCH time , saya dengan seorang KAKAK ni ada lah ziarah menziarahi BLOG2 yang mempunyai cerita PELIK2 ! hihi ~ kakak ni yang SUGGESTKAN kepada saya tentang blog peliks tuh ! saya tak berapa ingatlah blog tu apa tajuk dia , sebab saya tengok sekali imbas je ! :)

Nak dijadikan CERITA ! masa saya ZIARAH menziarahi BLOG2 ni , saya pun TERJUMPA satu VIDEO ! ya ALLAH memalukan KAUM hawa je :( , korang nak tengok VIDEO tu ? meh tengok meh ! tapi , video ni BUKAN untuk mengaibkan , sebab korang TAK NAMPAK sangat pun muka depa ! just nak korang jadikan dia sebagai PENGAJARAN ye :)


nampak TAK korang ? TERSERLAH keTIDAK pengunaan OTAK di situ ? ya ALLAH moga di jauhkan ! hihi , VIDEO dekat BAWAH sekali , LEPAS HABIS artikel yee ~

korang tau tak , RASULULLAH ada bersabda mengenai SIFAT MALU ni , wahai korang yang DIKASIHI semuanya , cuba BACA sikit HADIS ni ! amaran bila kita HILANGNYA rasa malu ! Sabda Rasulullah s.a.w :

إِنَّ مِمَّا أَدْرَكَ النَّاسُ مِنْ كَلَامِ النُّبُوَّةِ إِذَا لَمْ تَسْتَحْيِ فَافْعَلْ مَا شِئ

Yang bermaksud : Sesungguhnya antara yang diketahui oleh manusia daripada perkataan nubuwwah yang terdahulu adalah apabila kamu tidak berasa malu, maka buatlah apa yang kamu mahu. (Hadis riwayat al-Bukhari)

kan ? dalam ISLAM semuanya dah DITERANGKAN ! detail ok ! TAK DE pun yang TERLOPONG2 ! islam tu TAK SUSAH , islam itu INDAH malah MEMUDAHKAN :)

korang tau tak PUNCANYA datangnya daripada seorang LELAKI , adik tu snggup SERANG perempuan tu sebab adik tu kata PEREMPUAN tu rampas BOY dia ? errr ! memalukan sehh ! perempuan BERGADUH sebab lelaki , ya ALLAH . bukan niat nak memalukan atau apa tapi saya nak SAY SOMETHING yang boleh kita renung2kan dan FIKIR2 Kan .

abang saya ada cakap :

' kalau jadi PEREMPUAN tu jangan TERLALU OBSES nak BERCINTA dan nak MENGEJAR LELAKI sangatlah ! cinta tu tak akan DATANG bila di paksa , dia akan datang SENDIRI . '

hehe . pandai je abang saya tu kan berFALSAFAH ! apa2 pun betul juga , lagipun COUPLE tu kan HARAM , jadinya ni adalah SALAH SATU effect bila kita bercouple . berkelakuan seperti ORANG tak berakal ! penuhkan HATI tu dengan CINTA ALLAH dan RASUL dulu , kalau RASANYA ada KEKOSONGAN lagi , PENUHKANLAH dengan CINTA kepada SAHABAT2 baginda RASULULLAH S.A.W , kalau rasa KOSONG lagi , korang CINTAILAH KELUARGA korang . kalau rasa KOSONG lagi , CINTAI LAH sahabat2 korang , kalau rasa KOSONG lagi ? memang nak kene PENAMPAQ lah jawapnyee !!! Hihi , KIDDING .

kalau rasa kosong lagi , SERAHKAN saja pada ILAHI , ngadu padaNYA . jika USIA dah melayakkan kita untuk ke alam PERKHAWINAN , mintaklah PETUNJUK daripadaNYA , i.ALLAH pasti ALLAH akan mengisi kekosongan di hati . i.ALLAH dengan redhaNYA :)

saya sebenarnya dah malas nak MENTION yang couple tu haram . sebab saya dah PENAT cerita benda yang sama BERULANG kali , pandai2 lah FIKIR ye :)

*kalau korang nak baca artikel pasal couple tu HARAM , just >KLIK< ni je :)

*ohh ! yang VIDEO tu .. >KLIK< ni

MOGA BERMANFAAT !

THANKS SEBAB SUDI ZIARAH dan BACA !

JUMPA DI LAIN ENTRY !

ASSALAMUALAIKUM !



! dalam mencari REDHA ILAHI !

2 comments:

  1. assalamualaikum.. betul3x.. x baek gaduh2 sbb seorang lelaki. bak kata pepatah kumbang bukan seekor.huhu.. btw,nice blog keep it up ^___^

    ReplyDelete
  2. wa'alaikumsalam . i.ALLAH :')
    moga ALLAH pemudahan penulisan ana .. thanks sbb sudi baca :')

    ReplyDelete