Tuesday, October 25, 2011

Di uji !



HYE KORANG !

pe kabau semua !

mudah2an semuanya SIHAT dan dalam lindungan ALLAH sentiasa yoo !

AMIN :)

Baru-baru ni saya 'agak' rajin menziarahi blog saya . saya 'agak' rajin mengupdate dan saya 'agak' rajin menconteng2 blog saya . sebab UTAMA saya apa ? i.ALLAH mengejar misi saya , iaitu mencari REDHA ALLAH . Ehh , macam mana pulak mencari REDHA ALLAH dengan cara menconteng2 blog ? dengan menghiasi blog bagi 'agak' menarik . i.ALLAH , dengan izin ALLAH . akan MENARIK minat pembaca untuk membaca . takde lah sakit mata memandang kan ! :P

Baiklah , tanpa membuang masa korang , saya mulakan penceritaan saya . Baru2 ni saya di uji ALLAH , pada mulanya hampir memberontak , BANYAK MEMPERSOALKAN . korang nak tau tak apa yang saya persoalkan ?

' kenapa niat aku tolong orang tapi last2 padahnya terkene kat aku plak ?!! '

korang nak tau kenapa saya cakap macam ni ? ok , saya tak akan cerita kisah benar saya , tapi saya akan ceritakan EXAMPLE cerita tu .

Ceritanya lebih kurang macam ni , apa yang korang rasa , bila kita berniat untuk tolong seorang adik ni mengangkat telur sewaktu pulang ke tempat kerja , yelah sebab adik tu pun mintak tolongkan . kemudian , sewaktu korang berjalan . tiba2 dengan kehendak ALLAH , kaki korang TERSADUNG . kemudian korang terjatuh dan telur yang korang pegang tu SEMUANYA pecah , tiba2 sewaktu dah sampai rumah adik tu , mak dia tanya

mak : 'ADIK ! kenapa TELUR pecah ni ! macam mana nak buat kuih ! macam mana nak jual ? '
adik : bukan adik yang pegang telur tu , adik pegang ni je ..
kamu : alah makcik takpe , silap saya . sikit je telur ni macam ni , nanti saya ganti balik ye .
mak : bukannya apa , makcik ni nak buat kuih , esok orang pesan ramai . kang rosak plak !

then .. macam tu lah LEBIH kurang cerita saya , tapi 'agak' jauh sikirt bezanya , cuma lebih kurang je . jadinya , pada mulanya saya pun rasa macam dispointed sangt sebab apa yang saya niat nak menolong , ALLAH gantikan dengan musibah macam ni , so , kalau korang MARAH tak ?! kalau korang kat tempat saya , sure korang marah . HATI manusia biasakan ?!

TAPI

saya TAK TERUSKAN kemarahan saya , saya , sebab saya SAYANGKAN ALLAH , saya yakin ALLAH rindukan saya , sebab tu DIA uji saya macam ni , korang nak tau kenapa saya cakap macam ni ? sebabnya , cuba baca HADIS ni .

Ketika Allah rindu pada hambaNya, Ia akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian.Dalam hadits qudsi Allah berfirman:" Pergilah pada hambaKu lalu timpakanlah b'bagai ujian padanya kerana Aku ingin m'dengar rintihannya " ( HR Thabrani dari Abu Umamah )

nampak tak ? ALLAH rindu saya kan ? ALHAMDULILLAH , DIA masih menguji saya , namun macam yang saya katakan kat status FACEBOOK saya , kekuatan tetap di perlukan saat menghadapi ujianNYA , tanpa kekuatan , PASTI kita akan TERUS TERUSAN menyalahkan TAKDIR ! jangan kita jadi hamba ALLAH yang apabila di timpa musibah , berduyun2 meminta bantuanNYA , tapi apabila senang , BEREBUT2 nak cerita kat manusia , BUKAN ALLAH ! choii . tak baik macam tu yee ..

ok lah korang ,

ada amanah manusia yang perlu di BUAT !

doakan saya sentiasa KUAT yee semua ,

syukran sebab sudi ZIARAH !

jumpa di lain ENTRY !

ASSALAMUALAIKUM :)

! dalam mencari REDHA ILAHI !

No comments:

Post a Comment