Friday, October 7, 2011

kata orang .

bismillah .

ALHAMDULILLAH , bersyukur aku kepada ILAHI kerana dengan keizinanNYA aku masih hidup pada hari ini dalam keadaan sihat , dan masih mempunyai dua nikmat yang paling agung iaitu nikmat IMAN dan ISLAM , walaupun iman aku sedang di uji olehNYA , namun doakanlah moga segala2nya akan ok . hope aku dapat TEMPOH ujianNYA dengan tabah ! amin :)

Sebenarnya post yang ni , saya terfikir nak buat semalam . tapi setelah berbincang dengan pengetua (diri sendiri) , dia pun mengambil keputusan untuk post pada hari ini iaitu 08/10/2011 bersamaan dengan hari jadi seseorang yang amat saya sayang , kak IS :') HAPPY BIRTHDAY kak ! ngah2 , actually BUKAN sebab hari jadi dia saya membuat artikel ni .. saya buat artikel ni pada hari ini adalah disebabkan KETIDAK SERAGAMAN waktu semalam . jadinya hari ini merupakan hari yang terbaik untuk publish artikel baru ! selamat membaca :)

hurm...kenapa saya buat tajuk seperti yang di atas ? sebenarnya tajuk ni ADA KENE MENGENAnya dengan kehidupan saya , nak tau kenapa ? hihi . mestilah korang nak tau kan . ok kalau sapa yang nak tau , TERUSKAN membca , tapi kalau yang TAK nak tau . BERHENTI membaca yee .. huhu ~

baiklah , 'kata orang' ni merupakan suatu yang sangat2 NORMAL dalm kehidupan manusia . apabila kita berbual dengan sesiapa sahaja orang di sekeliling kita , pasti kita akan selitkan perkataan 'kata orang' .. perasan tak ? kalau tak perasan . cuba tgk perbualan di bawak ni ....

enab : eh , eton ! kau apa khabar ?
eton : aku khabar baik je .. kau pulak ?
enab : aku sihat je , eh si ella tu sekarang apa cerita ah ?
eton : entah , aku tak tau pulak . tapi 'kata orang dia sekrang dah kawin . entah lah....

ok ! cakkk~ hehe . PERASAAN tak penggunaan 'kata orang' di situ ? (cehh , macam mengajar orang bahasa melayu pulak -_____- ) . betul tak saya kata perkataan ini sering di gunakan . apa2 pun kadangkala ianya membawa kepada benda yang positif dan kadangkala ianya membawa kepada perkhabaran yang negatif ..

hurm , jadinya apa yang saya nak cerita di sini ialah , saya dulu merupakan ANTARA makhluk ALLAH yang ALWAYS di tomah dengan tomahan yang negatif ! apa yang mereka kata ka kepada saya tu , biarlah ianya menjadi sesuatu yang rahsia , tak perlu lah nak bagitau pada semua kan . memang SEDIH apabila dikenang semula , namun ITU LAH LUMRAH kehidupan . sejak saya kecil SEHINGGALAH sekrang , saya tak tau kenapa mereka bencikan sangat KEBAHAGIAAN kami sekeluarga . mereka selalu meletakkan kami di posisi yang 'negatif' . kami TABAH . namun IBU lagi tabah menghadapinya . daripada dulu ibu hanya mampu bersabar . SINCE kiterang kecil mereka selalu BURUK kan kami dengan bermacam2 cerita . like this !

cik Asy : kata orang anak dia ni macam pondan !
cik Basy : kata orang budak ni kecik2 dah macam ni , dah besar mesti lagi teruk !

erm , entahlah . macam tu lah apa yang kami kene SINCE kecil lagi . tapi entah kenapa kami TABAH , mungkin ALLAH bagi EXTRA kekuatan kepada kami . alhamdulillah . jadinya apa yang kami mampu lakukan saat itu ialah hanya mampu bersabar dan pasrah sahaja . kami cuma diamkan je dan SERAHkan semua ni kepda ALLAH , biar dia yang menentukan . walaupun memang SAKIT di hati , tapi nak buat macam mana kan ? kalau di lawan kang . MAKIN TERUK keadaan ! sehinggakan ......

suatu hari ALLAH telah memberikan balasan kepada mereka yang selalu mengata kammi . apa yang mereka kata kan SEMUANYA terkena balik pada keturunan mereka , pada anak2 mereka , malah pada mereka SENDIRI ! masa tu saya baru perasan , 'bukan ke dulu , dia cakap aku yang bakal macam ni ? ' just itu yang terungkap . kuasa ALLAH siapa dapat jangka kan . semua benda yang mereka lakukan SEMUA nya ALLAH bayar CASH di muka bumiNYA , kerja kita hanya perlu bersabar dengan apa yang diperkatakan orang kepada kita ...

moralnya ialah : kita tak perlu nak MEMBALAS perbuatan orang pada kita dengan cara MELAKUKAN benda yang sama , KECUALI mendoakan semoga kita diberikan ketabahan oleh ALLAH . sehebat mata pun orang MENGATA kalian atau KATA ORANG pada kalian . kita hanya mampu MEMEKAK kan teliga dan bersabar SERTA yakin dengan KUASA-NYA . yakin ALLAH itu MAHA ADIL dan MAHA BERKUASA , mungkin bukan kita yang membalasnya tapi DIA yang akan membalasnya ...

itu lah kata orang .. 'biar 1000 manusia pun nak membenci kita kerana kita masih ada ALLAH bersama kita , tapi kita JANGAN dibenci ALLAH kerana PASTI tidak akan ada sesiapa lagi bersama kita ! ..'

moga dapat ambil pengajaran daripada peristiwa ini . assalamualaikum ~
salam hujung minggu <3
! dalam mencari REDHA ILAHI !

No comments:

Post a Comment