Sunday, May 1, 2011

satu . 1

BISMILLAH ,

i.ALLAH bulan 5 punya post saya akan buat tittle berdasarkan nombor ! HEHE , KENAPA ? kenapa saya berbuat bergitu ? jawapannya ! SAJA ! haha ,, x ada ar ,, sbbnya saya suke sangat2 bulan lima ni . sebab bulan MEI ni ialah hari saya lihat dunia utk KALI PERTAMANYA taww ! ehehe ..

baiklah , apa2 pun saya STILL ada je topic yang nk disampaikan , x ada kene mengena dgn tittle taw ! SBB yang ni saya nak ceritakan mengenai JASA ! haishh ! kenapa saya bukak topic ni ? KENAPA ? sebabnya saya rasa saya ni mcm org yang x mengenang jasa sahaja ! jadi alang2 saya menegur diri saya dalam post kali ni APA kata kalian pun baca juga ! mana ar tau TERKENE BATANG HIDUNG sendiri jugak kan ! HEHE , just kidding !

erm , saya nak bercerita mengenai seorang HAMBA ALLAH ni , yang bg saya x kenang jasa ibu bapanya . sampai hati dye ! erm , cerita ni mengenai seorang budak ni . dye ni seorang yang agak agresif sewaktu disekolah dahulu , suatu hari . UJIAN ALLAH datang kepadanya . ALLAH memberikan dye sakit yang menyebabkan dye sendiri x mampu bangun daripada katil . hanya mampu terbaring sahaja . ibu nya perasan perubahan anaknya itu . lantas ibunya sangat2 perihatin menjaga anaknya yang sakit ini . tidak selesa tidur dibuatnya si ibu ni apabila terdengar anaknya merungut kesakitan . muntah2 . batuk . dan sebagainya . ibunya yang seharian penat bekerja sanggup bangun daripada tidur lantas menjaga anaknya tadi yang sakit itu .

ibunya berkerja sebagai seorang jurujual , jadi setiap pagi ibunya harus bangun bg memastikan brg2 yang hendak di jual sudah siap , mmg penat tugasan si ibu ni . korang bayangkan , si ibu x lena tidur kerana anaknya , kemudian si ibu harus bagun seawal 5.30 pg utk uruskn adk2 yang lain sekolah dan uruskan keperluan menjual . setiap pagi jugaklah si ibu ni harus kuatkan badan mencari rezeki .

suatu hari penyakit si anak ni bertambah teruk . si ibu sudah risau , si ibu mengajk suaminya agar menghantar si anak ini pergi ke hospital . setibanya di hospital , si anak ini harus di tahan di wad kerana teruk penyakitnya . si ibu sedih namun harus tabahkan diri . SETIAP hari si ibu dan si ayah yang sibuk dgn pekerjaan akan menziarah anaknya . selepas tamat waktu kerja pasti mereka akan meliht keadaan anak mereka . si ibu x selesa duduk , si ayah x selesa bekerja di buatnya dgn kesakitan yang melanda si anak ini . seminggu lebih kurang lamanya si anak ni tinggal di hospital , keadaannya makin lama makin sembuh ALHAMDULILLAH , ibu dan ayah sangat2 BERSYUKUR kerana anak mereka sudah sihat dan sudah boleh pulang ke rumah ! YEYY !

selang beberapa hari si anak di rumah , si ibu bertanyakan khabar dan sebagainya ke si anak ni . si ibu sangat prihatin . suatu hari si ibu tidak berapa sihat dan si ayah sibuk dgn urusan yang tidak dapat untuk di elakkan bg menyara keluarga . jadi si ibu meminta anaknya tadi mnjaga kedai si ibu yang menjadi punca rezeki mereka . pada mulanya si anak terima sahaja apa yang diperitahkan si ibu . tetapi di sebabkan keadaan di tempat kerjanya sungguh membosankan dan sungguh panas si anak mengamuk dkat si ibu dan si anak meninggikan suara kepada si ibu ....

PERSOALAN : adakah sekejap sahaja jasa si ibu yang menjaganya di hospital hilang dalam dirinya ?
adakah rasa MENGENANG JASA itu tiada dalam dirinya ??

* marilah kita sama2 berfikir dan selamat beramal :)
! dalam mencari REDHA ILAHI !

No comments:

Post a Comment