Thursday, June 14, 2012

Ujian dariNYA silih berganti.


Dugaan demi dugaan datang silih berganti. Apa hikmah untuk semua ni ? Saya pun tidak pasti , namun saya YAKIN , segala perancanganNYA adalah yang terbaik . DIA Yang Maha Bijaksana yang telah menetapkan takdir buat saya begini . saya yakin DIA menetapkan untuk saya yang terbaik . Ujian kali ni memang sangat menyakitkan. Serabut kepala memikirkan . seringkali saya bertanya kepada diri sendiri apabila saya melihat rakan-2 daripada course lain tersenyum gembira dan ceria .

" kenapa aku tak mampu jadi seperti mereka ? kenapa mereka tidak ditimpakan ujian seperti aku ? pernah kah mereka merasakan bertapa peritnya semua ujian yang sedang aku lalui ini? "-air mataku menitik.

Semesta ni , bukan seperti semesta biasa . Banyak dugaan dan ujian yang datang bertubi-2 . Satu masalah hilang , satu lagi masalah timbul . Saya seperti semua manusia biasa . Tidak cukup kuat untuk menghadapi ujian ini . Hari demi hari saya terus menangis dan menagis . Mengadu nasib pada Yang Maha Mendengar dan meminta nasihat daripada sahabat-2 . Bukan mudah untuk bangkit semula daripada terjatuh. Alhamdulillah sahabat-2 saya tidak seorang pun yang meninggalkan saya untuk terus TERJATUH dan TERSUNGKUR.

Nasihat demi nasihat diberi , mesej memenuhi inbox handphone saya . Pelukan daripada sahabat dan nasihat yang diberi juga sedikit sebanyak membantu saya untuk bangkit semula . ALHAMDULILLAH , Allah itu Maha Penyayang . Dia berikan saya insan seperti sahabat-2 saya yang berada di keliling saya untuk terus membantu saya . Saya paling terkesan dengan pesanan daripada seorang sahabat fillah saya ...

" Noor , Allah akan uji mengikut kemampuan kita... "

"ALLAH tidak membebani seseorang melainkn sesuai dengan kesanggupannya.... " [2:286]

" Noor, anggaplah semua ni ujian untuk awak.Allah tak akan bagi jika awak tak mampu nak tanggung . mungkin sekrang awak tak nampak lagi hikmah di sebalik semua ni ...Tapi percayalah, setiap kedukaan yang ALLAH beri , akan terselit kemanisan :)Allah tengah tarbiyah awak, beruntunglah awak sebab ALLAH uji, Allah nak awak sentiasa ngat pada DIA dan ALLAH nak ajar awak, kat dunia ni ramai lagi yang perlukan awak..."

Terima kasih sahabat atas nasihatnya!

Bila kita REDHA dengan ujian ALLAH , i.ALLAH semuanya akan jadi okey! mudah-2an aku akan jadi lebih REDHA dengan ujianNYA! doakan aku kuat ! amin .

! dalam mencari REDHA ILAHI !

No comments:

Post a Comment