Wednesday, May 30, 2012

Pemergian .


Di mana kita datang ,
Di tempat itu kita kita kembali ,
Daripada tanah kita datang ,
Kepada tanah kita kembali ,
Daripada ALLAH kita diciptkan ,
kepada ALLAH kita kembali,

Hari ni, saya dikejutkan dengan berita pemergian arwah paklong saya. Moga rohnya di tempatkan dikalangan orang-2 yang beriman . Bagi saya , arwahlah seorang yang sangat-2 saya hormati antara semua , arwahlah yang paling berbeza antara semua . Saya senang rapat dengan arwah . Setiap kali duduk bersama arwah , saya bagaikan tidak pernah berbual kosong , kerana PASTI ada kata- motivasi yang akan arwah berikan kepada saya , tidak kiralah sekecil-2 perkara sehinggalah sebesar-2 perkara . Saya tidak pernah rasa benci kepada arwah , tak pernah saya rasa menyampah dengan kehadiran arwah di rumah ini . Apabila kehilangan arwah pada hari ini dalam pukul 11 pagi , saya 'merasai' kehilangan itu . Sangat merasai . Teringat semua peringatan dan pesanan arwah pada saya , teringat segala kebaikkan arwah kepada saya , sifat bertanggung jawab arwah pada ahli keluarga , rasa hormat arwah kepada ibunya (nenek saya) dan segala-2 nya tentang arwah bagi saya , itulah yang terbaik! lagi yang membuatkan saya sebak bila nenek saya cerita pada saya mengenai arwah sebelum arwah meninggal .

" Dahlah mak,jangan menagis lagi.mak kene kuat..mak tu sakit...ALLAH lebih sayangkan along..." - nasihat makngah saya

" Along lepas melawat aku sakit dekat rumah ni, dia balik negeri sembilan semula dia terus sakit jantung... isteri dia nak bagitau pada aku , tapi along halang, dia tak kasi...dia tak nak aku lagi sakit... bila aku bagitau pada dia yang aku nak datang rumah dia untuk kenduri kawen anak dia jumaat ni,, dia gembira sangat...aku telefon dia, dia seronok sangat...dia terus kemaskan tempat untuk aku tidur untuk hari jumaat ni,,dia kemas kan bilik untuk aku sebab dia seronok sangat..."- balas nenek

" sabar mak, ALLAH lebih sayangkan along..ajal maut di tangan tuhan mak..sabar mak sabar! "- balas makngah

Ya ALLAH , bertapa arwah sangat menjaga ibunya sehingga mengetepikan rasa sakitnya..siapa sangka arwah yang sangat kita sangka begitu sihat.. kemudian mempunyai sakit jantung dan ajal menjemputnya ? tiada siapa yang duga .

Ini adalah ujian yang sangat berat untuk keluarga arwah bagi saya , kerana anak kesayangan arwah (kakak saudara) bakal melangsungkan majlis pekahwinan pada hari jumaat ni..dan apa pula perasaan isteri arwah yang menghabiskan seluruh kehidupan bersama arwah selama ini ? hanya ALLAH yang tahu perasaan mereka .

moga ALLAH menempatkan arwah di kalangan orang-2 yang beriman . dan tidak lupa juga , moga ALLAH menempatkan arwah kak hafizah MFA di kalangan orang-2 yang beriman . moga amalan mereka di dunia ini bakal menjadi BEKALAN yang sangat mencukupi untuk mereka menjejakkan diri ke jannahNYA!

" Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barangsiapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barangsiapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat. Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur."
(Al imran :145)

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."
(Al imran :185 )

~ moga roh mereka di cucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman~
AL FATIHAH BUAT MEREKA .

! dalam mencari REDHA ILAHI !

No comments:

Post a Comment