Saturday, January 21, 2012

Tanggapan berubah :)



Hye apa khabar semua ?
iman baik-2 saje ker ?
hopefully , kita semua umat islam pada hari ini masih hidup dalam keadaan
IMAN DAN ISLAM ye ,
i.ALAH . AMIN :face12:

Pertama sekali , noor nak minta maaf lah kar semua ye sebab dah lama snagat2 tak update blog . dah lama sangat tak berkongsi ILMU PENGETAHUAN . Kesibukkan yang melanda sebagai 'student IPTA' menyebabkan saya jarang ada masa untuk update blog . apa2 pun . memang nak say SORRY LAH ye :face15:

Baiklah , i.ALLAH jom kita sambung bacaan jom ! :face14:
kehidupan saya di kampus sudah masuk 2 bulan . dan saya hidup dengan 'mereka' yang baru . susana yang baru . Jujur saya cakap , tanggapan pertama saya sewaktu ingin menjejeakkan kaki di sana ialah ' mereka tak seperti pelajar SMIH ! ' ... maaf andai ada yang terasa , namun . itulah apa yang saya rasa sewaktu pertama kali saya menjejakkan kaki di sana . gemuruh , takut dan pelbagai perasaan negatif bermain dalam diri . saya selalu terfikir

' adakah 'mereka' tidak boleh terima cara aku ? ' :face18:

'adakah 'mereka' akan membenci tingkah laku ku...' :face25:

'adakah aku akan di asingkan di sini ....' :face30:

'adakah aku akan bersendirian dengan cara aku....':face29:

Allah , banyak sungguh persoalan yang bermain di fikiran saya saat itu . PERTAMA kali melangkahlah katakan ... :face15: , saya bergantung kepada ALLAH untuk segala2nya , saya selalu berharap , saya tak akan JAUH daripada-NYA , saya selalu berharap , saya tak akan jadi saya yang SEBELUM DITARBIYAH :face43: , DOA itu SENJATA saya sewaktu saya berada di sana . Bukan mudah untuk survive dekat tempat orang dengan cara hidup kita yang sendirinya .. itulah apa yang saya faham .

saya bawa diri , saya ikut cara saya , saya ikut RENTAK kehidupan saya .. JUJUR saya cakap , pada mulanya minggu destini siswa (MDS) , saya 'agak' tak berapa nak suka sebabnya bermacam-2 budaya yang saya lihat . saya 'takut' saya tak biasa ! semuanya sangat BARU bagi saya . tapi , saya MASIH boleh terima kerana mereka masih mengasingkan di antara lelaki dan perempuan ... ALHAMDULILLAH ...

segalanya bermula apabila minggu MDS habis , saya mula berkenalan dengan 'mereka' . untuk berkata JUJUR , saya 'AGAK' terperanjang dengan respon mereka tentang saya . mereka BOLEH terima saya . alhamdulillah . MEREKA BOLEH TERIMA gaya saya dan paling saya suka ialah mereka boleh terima ANDAI saya MENEGUR MEREKA :face12:.. saya sangat TERUJA ! apabila mereka SANGAT seronok mendengar TAZKIRAH saya ! :131:

kata-2 yang akan saya ingat selamanya daripada seorang rakan seperjuangan ialah

'Noor , kita suka lah kawan dengan awk , awk banyak bagi kita ilmu agama....'

'Noor, kita harap awak dapat membimbing kita....'

'Noor, ajar kita dan teguralah kita andai kita silap....'

Allah , itulah amanah dan tanggungjawab saya di sini . doakan saya MAMPU hadapi SEMUANYA di sini . doakan saya kuat . DOAKAN saya mampu membimbing mereka dan saya MAMPU membimbing diri saya sendiri .. secara jujurnya saya nak mengaku di sini ....

' PERSPEKTIF SAYA PADA BUDAK SEKOLAH KEBANGSAAN TELAH BERUBAH ....'

'Mereka sebenarnya INGIN MENGETAHUI ilmu agama itu secara mendalam , NAMUN , mereka TIDAK DIDIK ...'

tugasan kita yang telah ditarbiyah adalah untuk membimbing mereka . MOGA ALLAH BERIKAN KEKUATAN ....

Allah mengungkapkan sebuah rahasia dalam Al-Qur’an sebagai berikut:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ

“Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” (Q.S. Muhammad[47]: 7).






! dalam mencari REDHA ILAHI !

No comments:

Post a Comment