Friday, October 19, 2012

SAHABAT

 
 
Bismillah .
Alhamdulillah , syukur kepada ALLAH kerana atas keizinanNYA , DIA telah memberikan saya sedikit ruang waktu dan sedikit idea untuk mengupdate sesuatu di dalam blog ini untuk membuat suatu pengisian . Hanya dengan IZIN dan KEHENDAK ALLAH semuanya berlaku , tanpa DIA memberikan keizinan pastinya tak akan hadirnya entry baru dalam blog saya sekang ni . terima kasih ALLAH J
Daripada tajuk entry ni rasanya semuanya PASTI dah dapat ‘teka’ dengan BIJAK kan mengenai apa yang saya nak sampaikan ? siapa yang dapat meneka dengan bijak tu jangan lah terus meninggalkan blog ni , bacalah dulu entry saya yang tak seberapa ni .then , bagi yang tak dapat nak meneka dengan baik lagi mengenai apa yang bakal saya huraikan di bawah ni , rasanya dah bole layan blog saya dengan penuh perasaan IKHLAS dah ! aiwwaaaa menunju REDHA-NYAA !! :’D
Insya ALLAH , setiap orang pasti mempunyai sahabat kan ? atau kata nama lain nya TEMAN , atau kata nama lain lagi KAWAN , kata nama lain lagi FRIEND , kata nama lain lagi……. WAIT ! rasanya korang dah bole cari sendiri lah , kalau kita yang huraikan rasanya sampai akhir blog nil ah kan korang akan tau kata seerti bagi kawan . HAIYOO !! hehe . sorry , memang ada selingan mengarot sikit , supaya membaca tak lari daripada blog ni (haha , entah2 dah ramai yang tekan PANGKAH -.-‘) okey ! FOKUS pada tajuk .. ! Kita bila dah menyeleweng memang panjang -.-‘ sebenaranya BANYAK sangat pengertian sahabat ni , tapi saya bagi SKOP yang lain lah . sebab kana da banyak kan . so ni salah satu skopnye okey J
Sahabat merupakan seseorang yang selalu ada bersama kita tak kira susah mahupun senang kita , dalam riang dan gelak ketawa kita dan sedih dan susah payah kita . tak pernah sekali pun terlintas di FIKIRAN seorang sahabat itu untuk meninggalkan kita walaupun SESAAT . teringat saya pesan seorang akak kepada saya ,
“sahabat itu ialah apabila kita susah , dia sanggup untuk meletakkan susah mereka ketepi untuk memberi perhatian kepada diri kita yang susah , dia akan menganggap susahnya seorang sahabat itu lebih daripada kesusahan dirinya dan dia juga akan merasa yang susahnya seorang sahabat itu mampu mengubat perasaan duka untuk diri sendiri. Dan PALING PENTING sahabat ni ialah seseoang yang APABILA KITA PANDANG WAJAHNYA  AKAN MENGIGATKAN KITA KEPADA ALLAH “
ALLAHURABBI , hebatnya seorang sahabat ni kan ? tapi macam mana datangnya kehebatan yang begitu luar biasa dalam diri mereka tu eh ? eh kejup , rasanya ada satu hadis kalau tak silap cakap pasal benda ni …. Ce tengok ni !!
Sabda Nabi Muhammad S.A.W dalam hadis riwayat Bukhari dan Muslim :
“Tidak sempurna iman seseorang di antara kamu sehingga ia mengasihi saudaranya seperti ia mengasihi dirinya sendiri…”
Hah ! daripada sini lah rasanya kekuatan dalam diri seorang sahabat tu datang , hebat kan ? ALLAH , hebat sangat sahabat yang datang daripada NIAT KERANA ALLAH ni . dalam islam pun dititik beratkan untuk menyayangi sahabat kan ? bukannya susah pun untuk bersahabat kerana ALLAH ni . percayalah bila kita bersahabat kerana ALLAH ianya akan rasa sangat2 INDAH ! dan paling menyeronokkan biasanya kalau GADOH sekalipun , I.ALLAH tak lama pun . hehe , biasalah adat berkawan kan , mestilah ada pasang surutnya .tapi bila kita bersahabt kerana ALLAH ni , once kalau kita gaduh MESTI tak akan lama dan PALING BEST bila bergaduh ni kita akan jadikan PENGAJARAN dalam peristiwa hitam tu dan i.ALLAH berusaha untuk TIDAK MENGULANGINYA lagi .cubalah rasa , KONFERM sweet sangat :’)
Saya ada dah sahabat2 macam tu dekat SMIH , saya juga ada sahabat2 macam tu di UiTM dan insya ALLAH moga saya juga merupakan seorang ‘sahabat’ yang macam tu kepada sahabat2 saya sekarang ni . i.ALLAH :’)
Anda pun bole jadi sahabat yang BAIK untuk sahabat anda sekarang dan cuba anda tengok ada tak ciri2 ni dalam diri sahabat anda dan diri anda .
RENUNG2KAN dan selamat BERAMAL . i.ALLAH jom kita KEJAR REDHA DAN JANNAH-NYA ! J
 
 
 

! dalam mencari REDHA ILAHI !

No comments:

Post a Comment