Sunday, February 12, 2012

hantu vs penjenayah .



HYE korang ! :face12:
apa khabar semua ?
SIHAT ?
hopefully , sihat dan paling penting ,
still hidup dalam keadaan
IMAN DAN ISLAM !
i.ALLAH , AMIN :face12:


:114: I.Alllah , hari ni saya nak update sikit blog ni sebelum saya memulakan sesi pembelajaran bersama2 rakan seperjuangan di IPTA ni , lepas ni saya ada kelas pukul 2 petng . hoho , sepatutnya sekrang ni nak study accout . tapi , dalam otak ni ada idea nak update blogkan .. sbb tu tak nak biarkan ianya LARIIII:face15:

:114: Baiklah , kali ni secara ringkasnya saya nak ceritakan mengenai 'HANTU VS PENJENAYAH' . apa maksud saya dengan tittle mcm tu ? adakah saya nak mksudkan hantu itu ialah penjenayah , atau penjenayah itu ialah hantu ? haa ~ mungkin ada orang yang mempersoalkan benda tu , tapi ..... SALAH ! hehe , jom sambung baca ! :face44:

:114: Hantu , sinonim pada perkara2 yang menakutkan .. ye tak ?:face33: , begitu juga penjenayah . kita sangat takut penjenayah dan hantu . andai kita nampak atau terdengar hantu mengilai , kita akan automatik cabut lari . penjenayah pula , andai kita nampak atau rasa ada seseprang yang ikut belakang kita untuk meropak kita , kita akan rasa snagat cuak kan ? betulll takk ?:face54:

:114: mestilah betulkann .. hmm , bila perkara-2 ni berlaku , saya tertanya-2 dengan diri saya , 'manusia takutkan sesuatu yang nampak dan rasa . tetapi di mana letaknya TAKUT manusia pada ALLAH sedangkan ALLAH juga kita nampak dan rasa ? opppsss .. jap jap , ALLAH kita nampak ? :face48: .
:88: yupss , nampak ?! kenapa pulak nampak ?! bukan rasa je kee ?:face14:
:86: memang betul apa yang korang persoalkan tu , TAPIIIIII .... bukan ker kita dapat 'MELIHAT' ALLAH dengan melihat ciptaan DIA . daripada situ kita dapat melihat tanda ALLAH itu MAHA BERKUASA . dan , bukan ker kita juga boleh mengetahui AZAB-2 yang akan ditimpakan oleh ALLAH kepada kita dengan cara kita MENTAFSIR atau MEMBEDAH isi ALQURAN ? ye dokk ..betul tak ? :face44:

:114: Untuk dijadikan topic , kenapa manusia perlu takut dengen MAKLUK CIPTAAN ALLAH sendiri dan bukan takut pada PENCIPTA MAKHLUK ? saya tak kata JANGAN TAKUT LANGSUNG PADA SEMUA-2 Tu , tapi , point saya di sini ialah . TAKUT KEPADA MAKHLUK CIPTAAN ALLAH tu berpada-pada lah sikit . jangan sampai MELEBIHI rasa takut kita kepada ALLAH . Takut apa ? takut untuk berbuat DOSA !

:114: huh ~ kalau dengan hantu , kita takut mereka sebab mereka sangat MENYERAMKAN . kalau penjenayah kita takut mereka sebab kemungkinan NYAWA kita akan melayang . kalau ALLAH ? kenapa kita tak takutkan ALLAH ? sedangkan jika kita tak melakukan perkara yang diperintahkan ALLAH , NERAKA lah tempat kita ?

:114: takutkan HANTU takutkan PENJENAYAH , semuanya di dunia sahaja kita rasa , dan dia TAK KEKAL . tapi andai NERAKA ALLAH , itulah tempat tinggal kita selamanya .

:114: moral value : takutilah ALLAH dengan meninggalkan perkara-2 yang DIA larang ! ingat ! AZAB ALLAH tu sangat-2 BERAT !

:88: KEJAR DUNIA , AKHIRAT AKAN TERTINGGAL
KEJAR AKHIRAT , DUNIA DAN AKHIRAT AKAN MENGIKUT KITA :88:

:62: i.ALLAH sampai sini sahaja ILMU yang dapat saya KONGSI ,
:62: Segala yang baik datangnya daripada ALLAH
:62: Segala yang BURUK itu datangnya daripada kelemahan diri saya sendiri,
:62: moga apa yang baik dapat di jadikan PENGAJARAN yang berharga ye .
:62: i.ALLAH saya undurukan diri dulu ,
:62: moga jumpa lagi di ENTRY yang seterusnya ,
:62: salam sayang , daripada saya ,
:62: hyn's way :h:

! dalam mencari REDHA ILAHI !

No comments:

Post a Comment