Monday, September 26, 2011

hilang .

Bismillah ,

Alhamdulillah , bersyukur aku kepada ILAHI kerana dengan keizinanNYA aku masih diberikan peluang untuk hidup sehingga hari ini dalam keadaan IMAN dan ISLAM . ALHAMDULILLAH . :')

Hurm , rasanya dah lama sangat2 tak update blog ini , erm , niat di hati memang EVERYDAY nak update blog tapi bila nak TYPE tu , tiba2 blank . idea terus HILANG . huh ! so , kiranya macam tak ada topic untuk dibincangkan . apa2 pun , I.ALLAH semenjak beli voice recorder banyak sangat2 idea yang terpacul di minda akan direkod dan kemudian akan di huraikan melalui blog . apa2 pun , fikiran yang TENANG itu perlu untuk menghasilkan sesuatu yang TERBAIK ! :)

Pernah tak kita rasakan sesuatu itu 'HILANG' dalam diri kita ? maksud saya macam ni . setiap hari kita melakukan amalan yang sama , seperti solat , mengaji , puasa sunat , solat sunat dan bermacam2 agi ibadah lain yang kita lakukan . SETIAP hari kita lakukan ibadah yang sama . kemudian suatu hari kita rasa seperti SEMUANYA hilang . sebab kita merasakkan sukar , susah dan sangat2 payah untuk melakukannya . satu demi satu ibadah kita tinggalkan . daripada berpuasa sunat setiap hari isnin dan khamis . kita mula TIDAK MELAKUKANNYA terus , daripada kita BANYAK melakukan solat sunat , sedikit2 mula berkurangkan dll . pernah tak kita alami situasi bergini ?!

JUJURNYA ana cakap , yup ! ana salah satu hamba ALLAH yang pernah terjebak dengan KEHILANGAN yang BANYAK seperti ini . ana tak tau kenapa ana jadi macam ni , ana rasa seperti SANGAT2 MALAS ! sangat2 BERAT untuk melakukan semua ni . ana tak tau mana PUNCANYA dan KENAPA dia datang pada diri ana . kenapa ?! ALLAH ! jujur ana cakap , masa tu ana rasa JIWA KOSONG SANGAT2 ! dan ana rasa KECEWA dengan diri sendiri . ana MARAH dengan diri sendiri . namun di saat itu ana rasakan seperti TIDAK MAMPU BERBUAT apa2 ! ana rasa TERUK SANGAT2 masa tu . ana rasa macam SEMUA yang ana BUAT semuanya TAK KENA ! JUJUR ! memang rasa sangat2 kecewa :'(

Apabila sesuatu itu berlaku pada ana , ana akan BERUSAHA mencari PUNCA kenapa perkara ini berlaku pada ana . apa PENYEBAB dia . kerana bagi ana , hanya SATU penyebab yang menjadikan ana seteruk ini . ' NOTHING IS NOTHING BECAUSE EVERYTHING IS SOMETHING RIGHT ?!' so , ana pun berusaha mencarinya . hari demi hari . waktu demi waktu . berjalan macam tu je . ana tak tau kenapa ana LOST sangat2 . tapi , macam mana untuk ana BANGKIT ?!

Kasih Sayang ALLAH pada hambaNYA telah membangkitkan SEMANGAT ana . walaupun ana meninggalkan perkara yang DIA perintahkan , TAPI ALLAH tidak terus membuang ana daripada menjadi hambaNYA , DIA memberikan bantuan di kala ana susah . DIA memberikan ana apa yang diperlukan di saat ana memerlukan . DIA memberikan ana ketenangan di kala ana mengadu padaNYA . DIA juga TETAP mengizinkan ana untuk TERUS HIDUP supaya ana dapat perbaiki diri ana . JUJUR ! di sebabkan kasih sayangNYA yang berterusan pada ana . disebabkan bantuan yang DIA berikan kepada ana menyebabkan ana rasa...

'ya ALLAH malunya aku . ALLAH tetap menolong aku walaupun aku banyak meninggalkan perkara yang WAJIB aku lakukan . bertapa tak mengenang BUDI punya hamba ! apa perasaan kau bila orang mintak tolong pada kau kemudian kau buat apa yang dia mintak tolong tu , dia tak ucapkan TERIMA KASIH . apa perasaan kau ! ..'

saat tu , aku rasa malu sangat2 dengan DIA . aku rasa aku hamba yang paling jahat sekali . tapi aku lemah lagi . tiba2 aku teringat satu ayat .

" ILMU akan lebih lama berada dengan kita sekiranya kita BERAMAL dengannya...tetapi ia akan LARI (keluar) dengan lebih CEPAT sekiranya kita tidak beramal dengannya...kerana MUSUH ilmu adalah ORANG yang tidak beramal dengannya...."

dan di situlah semangat ku datang .

MUHASABAH adalah jalan pintasan yang terbaik apabila kita lemah . INGAT ! segala2nya milik kita didunia ni , kita tak akan mampu miliki kecuali dengan izin ALLAH :')

ALLAHUAKBAR ! AKU SAYANG ALLAH ! <3 <3
! dalam mencari REDHA ILAHI !

No comments:

Post a Comment